Mer livskvalitet tack vare framtidens vårdpersonal?
En viktig faktor är digitaliseringen. I framtiden kommer individerna att vara mer tekniskt kunniga och kräva mer digital underhållning. Tack vare framstegen inom robotteknik och forskning kommer äldre människor troligen att kunna leva hälsosammare och med hjälp av behandlingar för vissa sjukdomar kunna leva mer självbestämmande. Detta innebär att personalen på äldreboenden och i vårdhem måste få den kompetens och vidareutbildning som behövs för att ta hand om kommande generationer. Detta omfattar många olika uppgifter som att övervaka personernas hälsa och välbefinnande, dela ut mediciner och att ge emotionellt stöd och sällskap.
Nedan beskriver vi tre områden som är viktiga för framtidens vårdpersonal och som kommer att påverka individernas livskvalitet positivt.
1. Med människan som medelpunkt i vården
Nya generationer träder in i vårdsystemet – äldre personer med tekniska kunskaper och andra förväntningar på livsstilen, som är vana vid en hög grad av individualisering – och vårdpersonalen måste därför hitta en lösning att uppfylla dessa nya behov. Medan dagens äldre kanske läser en bok eller spelar ett parti schack kommer framtidens generationer förutsätta att det finns internetuppkoppling eller TV-spel. Det är vårdtjänstens leverantör som ansvarar för att främja detta och erbjuda aktiviteter som ökar livskvaliteten. Det måste alltså vara människan som är i centrum när det gäller vård. Boende ska ses som individer och jämlikar. I stället för att ta ifrån dem alla uppgifter ska de tilldelas genomtänkta, specifika uppgifter.
Digitaliseringen och ny teknik ska integreras i många av individernas aktiviteter, men samtidigt är det lika viktigt att vårdpersonalen integrerar individanpassningen i andra erfarenheter och processer.
I en analys av temat “Hur vårdhem kommer se ut i framtiden” framhävdes att vissa äldreboenden och vårdhem i Europa redan föregår med gott exempel när det handlar om perspektiv i vårdmodeller. Ett vårdhem i Storbritannien styrs till exempel utifrån vardagsrytmen – de boende får uppgifter som att, handla, diska, duka bordet och liknande. Vissa situationer görs så verklighetstrogna som möjligt: ett lokalt väntrum för läkarbesök, en frisörsalong och till och med en affär som säljer frukt och grönsaker. De boende behandlas som kunder och personalen hjälper till så mycket eller så lite så möjligt. En liknande modell används i Nederländerna. De anställda använder inga typiska arbetskläder och utbildas inom gästvänlighet. I analysen framhävs att individernas livsglädje står i centrum för båda modellerna, så att de kan njuta av livet även på äldre dagar.
2. Vidareutbildningar för bättre vård
En individs vårdbehov beror på personens hälsa. Standardbehandlingar är inte lämpliga eftersom framtidens boende kommer att ha andra åkommor än idag – sjukdomar som demens kommer troligen förekomma oftare och diagnoser som ADHD och autism kommer att vara vanligare.
Vårdpersonal genomgår visserligen en yrkesutbildning, men egenskaper och kompetenser kan utökas med facklig vidareutbildning. Förutom viktiga standardutbildningar, till exempel om demens, behöver vårdpersonal också utbildas inom andra områden, bland annat autismspektra eller HBTQ-identiteter, eftersom allt fler individer kommer att räknas till denna gemenskap.
Framtidens vårdpersonal måste vara öppen för att lära sig mer om ny teknik för att stötta specifika aktiviteter. Detta kan vara att använda digitala lösningar för att registrera och övervaka boendes hälsotillstånd, använda virtual reality i utbildningen eller att samarbeta med vårdrobotar.
3. Lösningar för mer tid
En av de största utmaningarna som man ställs inför i vården är tidsbrist. Skälen till detta är mängden administrativt arbete och personalbrist. Detta problem kommer inte lösas inom den närmaste framtiden. Med teknik kan effektiviteten i vårdhemmet ökas så att personalen har mer tid att sköta om människorna, men det finns även alternativa lösningar som kan ge en positiv påverkan. När människorna i äldreboenden och vårdhem erbjuds mer oberoende ökar inte bara deras livskvalitet, det frigör även mer tid som vårdpersonalen kan lägga på individer som behöver extra hjälp. Denna aspekt är nära knuten till ståndpunkten att människan ska stå som medelpunkt. Friska och aktiva individer som får vara självständiga är nämligen också betydligt mer självgående. Om de sekundära uppgifterna i vårdhem (boende får hjälpa till med sådant som tvätt och annat) struktureras upp på ett effektivare sätt så kan vårdpersonalen använda den tiden till att ta hand om människorna.
De snabba och grundliga rengöringsprogrammen i våra tvätt- och diskmaskiner ger infektionsskydd och registrerar maskindata för att ytterligare optimera processerna. Serviceteamet från Miele Professional ser dessutom till att maskinerna går optimalt och att det blir så få driftstopp som möjligt. Användningen av våra tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner är mycket intuitiv och kräver nästan inga förklaringar. Denna tid kan vårdpersonalen investera i andra utbildningar som hjälper dem att ta hand om de boende på bästa sätt.
Supporting quality of life
Framtiden är här snabbare än vi tror. Nya generationer går in i vårdsystemet vilket innebär att vårdpersonalen behöver utbildning och resurser för att möta kraven från framtidens individer. Gemensamt kan vi erbjuda dina boende en högre livskvalitet. Ta reda på hur Miele Professionals lösningar kan hjälpa dig på vägen.
- 1.careandnursing-magazine: https://careandnursing-magazine.co.uk/technological-future/
- 2.savills: https://www.savills.com/research_articles/255800/333726-0
- 3.20Economics: https://www.statista.com/topics/7965/residential-care-in-europe/#topicOverview
- 4.hee.nhs: https://www.hee.nhs.uk/our-work/person-centred-care
- 5.theguardian: https://www.theguardian.com/social-care-network/2017/jul/31/care-homes-future-paul-burstow
- 6.healthdata: https://www.healthdata.org/research-analysis/health-policy-planning/health-forecasting
- 7.Statista: https://www.statista.com/topics/7965/residential-care-in-europe/